Høring samferdselsplanen

Publisert av Jostein Nilsen den 27.11.25.

19/11 var det høring på Rådhuset om samferdselsplanen. Jostein Nilsen var til stede fra velforeninga. Det forslaget som ble vedtatt i byrådet fikk hard medfart. Som det ser ut nå, vil det neppe bli vedtatt i bystyret. Alle var for så vidt enig i at uønsket trafikk i Midtbyen må bort, men hvordan? Det er også stor bekymring for at det blir umulig å håndheve et skiltforbud med så mange unntak, herunder oss som midtbyboere. Sintef hadde et forslag om gjennomkjøringsavgift med bomstasjoner på bruene og Skansen som mange syntes hørtes bra ut. Da blir det avgift dersom det brukes for kort tid gjennom Midtbyen. Det kan diskuteres hvor skjevt det rammer sosialt/økonomisk og vil det egentlig begrense biltrafikken? Stenging av Nonnegata var også et tema fra Rosenborg og Møllenberg velforening, og trafikksikkerhetsutvalget ved Singsaker skole har protestert sterkt mot stenging av midtbyen dersom det medfører økning av trafikken i Singsakerringen. Dere kan lese mer i avisa her. Rosenborg og Møllenberg velforening hadde taletid og det nevnte trafikksikkerhetsutvalget på Singsaker. Byråd Line Fjørstad ønsket å ta med oss eller Kalvskinnet velforening, men utvalgsledelsen mente det ble for mange deltakere. Så ingen av oss fikk ordet og heller ikke anledning til kommentar og spørsmål.

Kalvskinnet og vi forfattet en epost som vi sendte til medlemmene i utvalget:

En hilsen fra oss på gangen!

Vi er ca 5.000 som er folkeregistrert bosatt i Midtbyen. Velforeningene på Kalvskinnet og Sanden og Løkkan representerer godt over 3.000 av disse fastboende. I tillegg representerer vi studenter/korttidsboende som ikke er bostedsregistrert i Trondheim, men som bor i områdene våre. 

Det at Midtbyen også er et boområde, blir ofte dessverre glemt. Typisk illustrert i Adressa forrige lørdag der en av byens store eiendomsbesittere mente at trafikken i Midtbyen ikke er et problem fordi her bor det «nesten ikke folk», og at trafikken derfor ikke kan flyttes dit «det bor folk». Vi ble likevel noe overrasket over at utvalget for Miljø, næring og samferdsel ikke kjenner oss og ikke inviterte oss til høringen om Samferdselsplanen for Midtbyen. Vi kjenner Midtbyen bedre enn mange andre. 

Vi som fulgte debatten både i salen og på nettet, reagerte også på at vi som lever livene våre i Midtbyen og ikke genererer trafikk i det hele tatt, men som får trafikken over oss, ikke ble nevnt med ett eneste ord under hele debatten. Det var dessuten skremmende å høre politiets holdning: I Midtbyen er det nå offentlig erklært bare å ignorere skilting. Politiet er ikke her. 

Veldig bra at Rosenborg og Møllenberg velforening fikk komme til orde. De har mange av de samme problemene som oss. Også fint å få høre fra trafikksikkerhetsutvalget på Singsaker som belyste trafikkproblemet på en annen måte.

Vi ønsker tiltak som reduserer biltrafikken rundt husveggene våre hjertelig velkommen. Vi setter stor pris på all reduksjon av støy og forurensing og økning av trafikksikkerheten. Dette gir forslaget til Samferdselsplan gode svar på. Forslaget gir oss beboere muligheter til å bevege oss på tvers av sektorene og føler oss tryggere med barna våre når de beveger seg ute. Vi lever livene våre i Midtbyen med barn i alle aldre og helt til livets ende. Vi har med det stor betydning som brukere av butikker, restauranter og kulturtilbud.

Vi tar vare på våre historiske bygninger. Kalvskinnet med en samlet bydel med jugendhus (Trondheim har totalt flere jugendhus enn «Jugendbyen» Ålesund),  Sanden og Løkkan med ett av Norges største sammenhengende bymessige trehusbebyggelse, stort sett alle småhus fra 1842. Vi gir hele Trondheim en unik og levende sentrumsbosetting, en turistattraksjon og en brobygging til byens befolkning bakover i historien. Vi ønsker at området skal være attraktivt for at nye barnefamilier skal flytte hit. Mye trafikk oppleves som vanskelig. Når ikke barnefamilier flytter inn, øker andelen hybler og korttidsboende. Ved å gjennomføre planen vil færre biler presses inn i våre smale gater. 

Det kom heller ikke opp i debatten om hvordan biltrafikken påvirker selve livet i Midtbyen, bare om hvordan en skal komme seg dit eller ikke å kjøre der hvis man ikke har noe der å gjøre. Bare på Kalvskinnet har NTNU 4.400 studenter. Vi har to store videregående skoler i Midtbyen, flere private skoler og flere barnehager. I tillegg har ca 20.000 sine arbeidsplasser her. Så kommer alle som skal hit og handle og/eller bruke kultur- og restauranttilbud. Det er kanskje 30.000 eller mer som vandrer rundt i byen hver dag. Hvordan det er å være i Midtbyen ble ikke nevnt. Er ikke det relevant og viktig? Fordeler med at større områder blir mer eller mindre trafikkfri er kanskje underforstått…? Hvem ønsker vel bilene tilbake på Torvet, Bybrua, Bakklandet eller Nordre? 

Kunne det ikke vært nyttig om vi ble tatt med til råds, - om hvordan vi ser på det som skjer utenfor vinduene våre? Vi ber derfor om at vi ved neste korsvei blir tatt med i alle diskusjoner om vår egen bydel og blir tatt med i prosessen videre for å lage en by som er god for mennesker. 

Med hilsen Sanden og Løkkan velforening v. styreleder Jostein Nilsen

Kalvskinnet Vel v. styreleder Berit Skillingsaas Nygård

I morges 27/11 fikk jeg besøk av journalist i Adressa Roy Tommy Bråten. Det ble et kort intervju om hvordan vi som beboere her opplever trafikksituasjonen. Dette i anledning av at de nå satt på nye tall som viser at etter stengingen av Kongensgata, er 40% av personbiltrafikken borte. Disse 40% finner de ikke igjen noen steder som Nordre avlastningsvei, Sandgata, Tempe..., så folk har funnet andre måter å komme seg til byen på. Meget interessant. Det ble hevdet hardnakket under debatten i Rådhuset at biltrafikk er som vann. Den finner alltid nye veier dersom ett hull tettes. Tydeligvis stemmer ikke dette. Intervjuet kommer antakelig på tirsdag, dagen før det skal være en debatt om "Slaget om Midtbyen" i Adressahuset onsdag 3. desember kl 19. 

Jostein Nilsen

Leder