Her legger vi ut det som vi av plasshensyn må ta bort fra førstesida.

Tatt bort i juni -26:

9/6 -26: Husk medlemsmøtet i dag!

Vi møtes på Gurman 9. juni kl 18. Vi har et kort møte innendørs, og kanskje kan vi trekke ut på Petersplassen etterpå for sosialt samvær.

Agenda:

1. Oppsummering av siste ukers aktiviteter

2. Status innmeldte medlemmer

3. Status arbeidet med Tordenskiolds gate og Kongens gate.

4. Innspill fra medlemmene om styrets arbeid utover høsten

5. Gatefest 29. august. Valg av festkomite.

Siden det har vært liten omsetning på mat de siste gangene, har vi valgt å ha møtet på en tirsdag uten at det er kokk til stede. Det vil naturligvis bli anledning til å kjøpe drikke. 

Håper på godt oppmøte!

------------------------

4/5 -26

Det ble ingen organisert aktivitet fra velforeninga på 1. mai. Heldigvis åpnet uteserveringa på Petersplassen og det var mange som satte seg ned for en naboprat med en matbit og drikke. Ekstra stas var det at Gurman grillet et helt lam på spidd over trekull. Det vakte oppmerksomhet for alle som gikk forbi og mange fikk øynene opp for at det foregår ting på Petersplassen. Når det gjelder møbleringa med paller, ble det bedre enn fryktet. Sett i lys av at det tross alt er på foreløpig basis og at hele Tordenskioldsgata er en anleggsplass, må vi vel kunne si at det var greit nok. Se artikkel her. I løpet av året (?) vil kommunen komme i gang med oppgradering av belegningen på plassen og det blir litt bedre forhold for litt mer elegant møblering til neste år.

Torgeir har kommet med en ny historie på Aalbergs hjørne om traseen for Graakallbanen i sentrum.

------------------------

29/4 -26

Det nærmer seg mai. Dessverre ser det ikke ut til at vi får til noe organisert på Petersplassen 1. mai. Det er mulig det blir noe improvisert underholdning og uteserveringa åpner.

Det har vært til dels sterke reaksjoner på hvordan Gurman bygger opp møblering på plassen. Se artikkel her. Styret har snakket kort med Gurman i dag og følger opp når vi ser sluttresultatet.

------------------------

19/4 -26

Vel overstått påske! Lite nytt har skjedd i strøket vårt siden siste oppdatering. Anleggsarbeidene putrer videre. Kommunalteknikk har kommet med en liten moderasjon av sine planer med Petersplassen, men vi er ennå ikke fornøyd og fortsetter prosessen. På hjemmesida har det kommet litt nytt i Aalbergs hjørne og det har kommet noen nye bilder i fotoalbum for historiske bilder. Tips oss gjerne og bidra med historier.

Vi har hatt møte med Per Christiansen, forfatter og tidligere journalist i Adressa. Formålet var å undersøke muligheten for å få laget en bok om historien til Sanden og Løkkan. Han har kapasitet. Vi må imidlertid regne med en total kostnad avhengig av hvor mange sider på borti 200 000 i honorar, layout, trykking og forlag. Vi undersøker mulighet for finansiering, men det blir ikke lett. Dersom det er interesse ute blant medlemmene, er vi takknemlig for innspill og hjelp.

Vi holder kontakten med politikere og byråkrater. Viktig at de er oppmerksomme på vår eksistens og våre behov. I februar hadde vi møte på Gurman med de tre bystyrepolitikerne fra SV, og nå på fredag 17/4 hadde vi besøk av byråd for miljø, næring og samferdsel Merethe Baustad Ranum, hennes byrådssekretær Sigrid Estenstad og kommunaldirektør John Kenneth Selven. Se artikkel her. Vi jobber med å få et møte med byråd for byutvikling Trond Åm og vi må få AP i tale også.

Se også presentasjonen av Sanden og Løkkan som vi har sendt til våre gjester. Litt om historikken til strøket og utfordringene vi står overfor. Fint lesestoff for alle interesserte.

1. mai er rundt hjørnet. Det planlegges aktiviteter på Petersplassen for anledningen. Vi kommer tilbake med mer info. Dersom noen har innspill, ta kontakt på post@sandenoglokkan.no eller direkte til oss i styret.

------------------------

Nytt på hjemmesida: se Aalbergs hjørne under fanen Historie! Det siste innlegget fra ham er beskrivelse av påska for 100 år siden.

Vi har for en tid siden sendt ut medlemskontingent for 2026 på epost. Det er mange som ikke har betalt, så sjekk innboksen! Vi sendte nettopp ut purring. Pga kluss med inndeling av medlemskap mini og fullt medlemskap, gikk alle fakturaer ut med 300 kr. Send oss tilbakemelding dersom dere ønsker justeringer, så sender vi kreditnota og ny faktura. Du kan også ringe dersom det er noe. Nummer finner dere under Om Oss - Styret. Fint om alle betaler full pris, naturligvis, men vi har forståelse dersom det føles for mye. Særlig når det er flere medlemmer i familien. Det viktigste for oss er antall medlemmer. Det brukes aktivt overfor politikere og myndigheter. Jo flere jo bedre. Ta med samboer, hund (vi har 2 hunder som medlemmer), katt og undulat. Spre det glade budskap til naboer og kjente. De trenger ikke bo i strøket for å være medlem.

Det vil bli gatefeiing i strøket vårt med oppstart fra uke 17 (dvs. fra 20. april) og ferdig i uke 20 (som starter med 11. mai). Det vil bli varslet fra Trondheim Parkering om flytting av parkerte biler. Følg med, følg med!

Vi har nå fått et forslag til utforming av Petersplassen fra Kommunalteknikk. Vi i velforeninga som jobber med saken, har en del anmerkninger og er ikke helt fornøyd. Vi fortsetter med å bearbeide etaten og kommer tilbake når vi har kommet litt lenger.

Vi vil også prøve å få til en politisk bestilling til Kommunalteknikk på vår versjon av oppgradering av Tordenskioldsgata. Så får vi forhåpentligvis til en utforming uten en autostrada av sykkelvei og med litt mer benker, trær og grønt. Toget går nå, om et halvår er alt bestemt fra byråkratene. Sykkelveien på vestsida av Tordenskioldsgata fra Smedbakken til Sandgata er dessverre vedtatt og spikret. Så det vi prøver på nå, er å få den så dempet og integrert som mulig.

Vi har i lengre tid prøvd å få til et møte med Trondheim bydrift for at de kan komme og ha et møte med oss der de orienterer om deres rutiner og planer og våre plikter. Dessverre har vi ikke lyktes så langt. De har ikke satt av ressurser til samarbeid med beboere på denne måten. Vi purrer på.

------------------------

Takk for bra oppmøte på årsmøtet 11/2 på Gurman. Referat er sendt ut på epost til alle medlemmene, men er også lagt til her. Ett av punktene var parsellhage nedenfor Fylkesmannsboligen. Informasjon fra initiativtaker er også vedlagt.

Dessverre var det bare 7 som kjøpte noe å spise på Gurman. Dette betyr at vi kanskje må finne et annet sted neste gang, da vi blokkerer for andre gjester. Dersom noen har ideer om hvordan vi kan gjøre det annerledes, vennligst ta kontakt på post@sandenoglokkan.no.

------------------------

Husk årsmøtet onsdag 11/2 kl 18 på Gurman. Vi oppfordrer alle til å "betale leie" til Gurman med å spise og drikke her.

Se saksliste i kalenderen ovenfor. Vedleggene regnskap og styrets årsmelding er oversendt medlemmene pr epost og vil bli gjennomgått på møtet. I tillegg finnes vedleggene under artikkel-fanen her.

TRV har nå en spørreundersøkelse om erfaringen med den nye avfallsløsninga. Sjekk sms. Se også video med orientering her.

------------------------

Da er det nye året godt i gang. Og det er vi i Velforeninga også. Dessverre ble det ikke noe av sektoriseringforslaget for å redusere biltrafikken i Midtbyen. Så får vi håpe at de i neste omgang vil finne en annen måte å gjøre det på. Alle, unntatt Frp, ønsker jo å få bort unødvendig bilkjøring. Torsdag 15. januar fikk vi inn et siste stikk i Adressa (les her) før gruppemøtet i Høyre bestemte seg for å være uenig med seg selv. Og hva skjer da videre? Følg med, følg med...

------------------------

Svein, Aksel og Jostein hadde møte med kommunalteknikk tirsdag 13. januar om utforming av Petersplassen og denne delen av Tordenskioldsgata. Denis fra Gurman var også med. Vi hadde et fint møte der vi fikk mye gehør for våre innspill og vi fikk løftet inn Tordenskiold Boulevard. Det er ønskelig å inkludere gata i samme design som plassen og fortsette over til fortauet og beplantninga på østsida. Vi avventer tilbakemelding om dette lar seg gjøre. Kommunalteknikk hadde bestilling kun på sykkelvei og Petersplassen. Vi har koblet på flere instanser. De ønsker å få gjort alt dette arbeidet før trikken kommer tilbake. Og den er jo ikke akkurat rett rundt hjørnet.

Tatt bort fra 2025:

Vi har hatt som mål å få oppmerksomhet om området vårt og velforeninga i det offentlige og i media. Nå er vi med, virker det som. Mye oppmerksomhet på person, i meste laget for den som står på forsida av Adressa, men det er nå engang sånn at oppmerksomhet oppnås med at noen stikker ut hodet. Onsdag den 3/11 var Aksel Tjora og Jostein Nilsen i debatt på Adressahuset. Aksel ble intervjuet av Midtnytt og Jostein holdt et innlegg i debatten. Se manuskriptet her.

------------------------

Tirsdag 19/11 var det høring på Rådhuset om den nye samferdselsplanen. Den angår jo oss mye. Vi ønsket å holde innlegg og være med i debatten, men ble henvist til tilhørerbenken. Les mer her.

------------------------

Tordenskiold Boulevard ble presentert på Rådhuset 19/11. Se litt av presentasjonen og referat i artikkelen her.
 
------------------------
 
Tirsdag 4/11 hadde vi medlemsmøte på Gurman der i tillegg til våre egne punkter hadde Trondheim Renholdsverk på besøk. Interessant gjennomgang med dem. Bra at de stiller opp og har dialog med oss. Se referat fra medlemsmøtet i artikkelen her.

PS. 14/11: det ble samlet inn 1,84 tonn matavfall i området vårt i dag. 1 tonn matavfall erstatter ca 100 l diesel. For hver pose med matavfall, kan en buss kjøre 250 m.

 
------------------------
 
Det skal bli sortering av matavfall i strøket vårt fra høsten av. Det kan bli problematisk med å plassere enda en avfallsbeholder i våre trange portrom og bakgårder. https://trv.no/sentrum/. Se svaret som ble sendt til TRV her.

------------------------

Tusen takk til alle som bidro til en fantastisk gatefest lørdag 30. august: værgudene, festkomiteen, PEAB som kjørte vekk konteinere og rask og rot akkurat i tide, dugnadsgjengen som ryddet Petersplassen, de som organiserte barneaktiviteter i Hospitalsparken, de som åpnet bakgårdene sine for gjester, REMA Prinsens og Bunnpris Leüten for sponsing av snaks og drikke, Gurman for å stå på for å greie rushet når alle kom på en gang, Sosiologisk Poliklinikk for utlån av lydanlegg, musikerne for perfekt underholdning og alle hyggelige naboer og andre som spredte glede og trivsel. Vi har beregnet at bortimot 100 personer var innom arrangementet i løpet av dagen og kvelden. Ubetinget suksess og herlige tilbakemeldinger dagen derpå. "Ikke vent ett år på å gjenta dette!"

Vi får se hva neste aktivitet vil bli. Styret har noen ideer, men kom med innspill!
Det er lagt ut noen bilder både i fotoalbum her på hjemmesida og på Facebooksida.
Vi har nå passert 76 betalende medlemmer. Det er viktig å få registrert mange medlemmer. Da står vi sterkere når vi hever vår røst i samfunnsdebatten og overfor politikerne. Når du er medlem, får du også informasjon når vi har aktiviteter og informasjon om hva som skjer i strøket som angår oss beboere. Meld dere inn her eller spre det glade budskap hvis du allerede er medlem. Man må ikke bo her for å være med. Vi har også allerede to hunder som betalende medlemmer, så alle er velkommen.

----------------------------

Konsulentrapport om juridisk belegg for å håndheve hyblifiseringsparagrafen var ikke lystig lesning. Se presentasjon av rapporten her.

----------------------------

Se jubileumsutgaven av Sandpapiret fra 2008 under Om oss/Historie

----------------------------

Sanden og Løkkans første formann Bjørn Hegli har gått bort. Svein har skrevet minneord.

----------------------------

Takk for hyggelig samvær på Gurman 18.6. Se referat.

-----------------------------

Vi har hatt storfint besøk. Ordfører Kent Ranum og varaordfører Erling Moe var på rundtur i strøket vårt sist torsdag. Se artikkel her.

------------------------------

Siste om gatearbeidet:

  1. Voldgata stengt: juni – august
  2. Graving sørlig fortau Kongens gt:  juni - desember
  3. Stengt for bil fra Ila i 3 uker: august
  4. Stenging krysset Kongens gt x Tordenskiolds gt: august/september – mai 2026
  5. Kongens gt stengt: august/september – juni 2027

PEAB har laget en informasjonsside om Kongens gate her. De lover å oppdatere siden bedre nå utover.