Tegningen over ble laget i forbindelse med gatebruksplanen i 1978.
Møte på Rådhuset om Tordenskiold Boulevard
Onsdag 19/11 -25 var velforeninga invitert til Rådhuset for å diskutere muligheter for Tordenskioldsgata. Svein Skibnes har jobbet med et prosjekt han har kalt “Fra gjennomfartsåre til boulevard” som vi fikk mulighet til å presentere og diskutere. Til stede fra kommunen var byrådsekretær for byutvikling Ola Persøn Tangvik, byrådssekretær for byråd for miljø, næring og samferdsel Norunn Krokeide, Kjartan Løvaas rådgiver byråd for miljø, næring og samferdsel, Mia Prøsch Stilson avdelingsleder indre by byplankontoret og Svein Skibnes og Jostein Nilsen fra Sanden og Løkkan.

Svein åpnet sitt innlegg med å vise en plakat laget rett etter av Velforeninga ble stiftet 1978 da vi påvirket myndighetene og politikerne slik at Sanden og Løkkan ble regulert til boliger og bevaringsområde i Midtbyplanen i 1981. Her har vi fått gjennomslag for en god del. Bl.a. er parkering på Petersplassen borte til fordel for en sosial møteplass, det har blitt anlagt forhager, det er opparbeidet gatetun og lekeplasser og nordtangenten har blitt realisert. Noe har vi ikke fått gjennomslag for. Da er det spesielt bruken av Tordenskioldsgata som gjennomfartsåre som berører oss mest.
Nå når det kanskje blir endringer i trafikkmønsteret i Midtbyen og “alt” graves opp rundt oss, er det nå en ny anledning til å løfte frem denne flotte gata til å bli noen mer enn bare en gjennomfartsåre som er som en barriere i området vårt og som heller kan bli et samlingspunkt.
Tordenskioldsgata er en av de bredeste gatene i byen, knapt to meter smalere enn Munkegata. Her er det åpenbart muligheter til å gjøre mer ut av den enn en vanlig trafikkåre.

Her er et kart over eiendommene fra før bybrannen i 1842. Her er Tordenskioldsgata mellom de to gule markeringene. Vi ser at her var det to veiter, Valtersveiten i øst og Svendstuveiten i vest. Husene mellom disse to veitene ble ikke bygd opp igjen etter brannen og en bred gate ble etablert, mer likt resten av byen med Cicignons plan. De som hadde tomter her, fikk tomt lenger ut på Løkkan. Vi ser også at Holstveita gikk helt fram nesten til Brandhaugveita og husene i denne kilen og videre ned til Sandgata heller ikke ble bygd opp igjen. Da ble Tordenskioldsgata og Petersplassen til.

Her finner vi igjen Valtersveita og Svendstuveita nå som navn på fortauene på begge sider av Tordenskioldsgata. Svein Skibnes foreslår en forsiktig justering av gata med doble trerekker på begge sider, mesteparten av parkeringsplassene er beholdt og det blir mulighet for møblering mellom trærne og forhager foran husene på begge sider slik det er bortover siste del av Dronningens gate. Petersplassen blir skjermet med beplantning for å forsterke inntrykket av en adskilt plass, vårt torg.

Nederst på Tordenskiold Allmenning etableres et sosialt samlingssted der en bygger seg litt ut i kanalen med en utkraging og med sitteplasser der en får kveldssol og kan se i begge retninger mot kanalen. De doble trerekkene fortsettes helt ned. Veibanen reduseres til et minimum dersom den behøves i det hele tatt. Utkjøringa fra parkeringshuset kan kanskje flyttes til Sandgata slik det var da denne delen av Tordenskioldsgata var gravd opp det siste året.

Den planlagte sykkelstien gjennom Tordenskioldsgata (3 og 4).
Møtedeltakerne fra kommunen var meget interesserte, kommenterte villig og hadde mange relevante spørsmål. Det ser dessverre ikke ut til at vi slipper unna sykkelveien. Her ligger det et stort beløp som er vedtatt brukt til akkurat dette formålet. Så det de vil se på, er om sykkelveien kan inkorporeres i Boulervarden på en mer nennsom måte uten å være en «sykkelautostrada», og at noen av midlene kan brukes til justering av gategulv, beplantning og gatemøblering. Det kom også en meget positiv kommentar fra Stilson om at vi må få til å integrere Petersplassen til gata med at den på en måte strekkes tvers over til østsida med elementer som går igjen på begge sider og med fartsbegrensende tiltak både for sykkel og bil.
Det ble et positivt møte selv om vi ikke fikk bekreftet sletting av prosjektet med sykkelsti.
Referent
Jostein Nilsen