Referat fra medlemsmøte 4/11 -25 kl 18 på Gurman
Til stede ca 25 medlemmer.
1. Presentasjon fra TRV om avfallsordningen. (Se link til presentasjonen helt nederst.)
Ingunn Schrøder –prosjektleder for delprosjektet «UAM sentrum»
Arve Kvernemo –renovatør i området og prosjektmedarbeider i «UAM sentrum»
Karen Mjøen Berg –prosjektleder for prosjektet «UAM –Utsortering av matavfall i Trondheim kommune»
Bård Sande –kommunikasjonsansvarlig for prosjektet «UAM –Utsortering av matavfall i Trondheim kommune»
Referat
Trondheim har vært sent ute med å få til matavfalls-sortering.
Hvorfor ikke bare sortere alt i én dunk (som i Oslo)?
Det fungerer ikke godt nok – Oslo når ikke målene, og må legge om. Posene blir ødelagt under transport og innholdet blir blandet.
Egne beholdere er det som fungerer best
Nye krav
Som EØS-land må vi forholde oss til en del EU-krav
Kommunale og nasjonale vedtak: Mer sortering, nærmest mulig kilden
Erfaring fra Trondheim: Matavfallskonteinere fører til betydelig mindre restavfall
Pilotprosjekt: Samplassering av rest- og mat-avfallskonteinere er det eneste som gir bedre sortering
Pilot i Hospitalsløkkan
Alle får matavfallsbeholder
Flere store returpunkter
Miniretur med ‘Mr Fill’: Komprimerende enhet unntatt i glass/metall. Det er barnesykdommer med de nye beholderne og representanter for leverandøren er stadig innom for å forbedre.
Plukkanalyser i Hospitalsløkkan ga kun 36% reelt restavfall – 42% matavfall
Tekstilavfall
Dette kan leveres (på Hegstadmoen) – også ødelagte, men ikke våte, skitne, undertøy og andre som er hygieneutfordringer
Kan også leveres på NærOm, men der går det ikke å kjøre bil
Spørsmål og svar TRV
Vedsekker er plast MEN de ødelegger sorteringsutstyret, så derfor skal det i rest
I Trondheim betales renovasjonsavgift per størrelse på restavfallsbeholderen
Det er utfordringer med at næringsdrivende øst i området vårt fyller papp-kontainere.
- Det er gitt informasjon til nærliggende butikker, men de følger ikke opp. På de nye Mr. Fill-boksene er det en påskrift om kun for husholdningene ikke næring.
Hageavfall hentes to ganger i året – det var nå siste gang 1. november
Hageavfallssekker får man i butikker (i sesongen, nå er det avsluttet)
Nabodeling – for å redusere antall bokser?
Ja, dette er lov og mulig
Eneste regel: Der det er restavfallsboks, skal det også være matavfallsboks
Store avfallsmengder:
- Grovavfallshenting er gratis
- Avfallstaxi koster litt, men da hentes det også inne hos folk
Innsendt kommentar fra Randi Kvernberg St. Olavs gate 10:
Systemet med matavfall fungerer for meg.
Problemet er at folk som passerer i området der jeg bor, bruker mine søppelbokser som avfallsbokser. Søppelboksene er låst. Folk legger da avfallet enten oppå, ved siden av eller slenger det i «veggen» og søpla spres rundt. Hvis søppelboksen er åpen (etter TRV har tømt og ikke låser boksene), fyller folk boksene med løst avfall og ingenting sorteres.
Mitt ønske er at det blir en offentlig avfallsboks for publikum i krysset St Olavs gate og Dronningens gate. Ut ifra det jeg ser, er det INGEN bokser for publikum i dette området og det er mye folk som passerer på alle tider av døgnet…
Svar; Vi er klar over det, men det er egentlig kommunen og ikke TRV som har ansvaret for gateavfallsboksene.
Innsendt kommentar fra Marit Sundberg, Hospitalsløkkan 18:
håper velforeningen vil formidle hvor plaget vi som bor i Hospitalsløkkan 18 er over ny avfallsordning. Dette gjelder også nær nabo, som jeg har snakket med. Beholderne er som kjent plassert noen meter fra vårt hus, midt i et beplantet område. Mye unge folk i nærområdet, som kaster flasker i beholderen døgnet rundt. Svært mye belastende støy.
Svar: Vanskelig å lydisolere beholderen. Så langt har det vært bare de som har hatt de store returpunktene utenfor som har hatt dette problemet. Nå er det mer spredt.
Sjåfør Arve Kvernemo henstilte alle om å knyte matavfallsposene godt og ikke ha for mye i posene. Det blir mye søl i lasterommet når posene sprekker.
I etterkant har TRV opplyst at det var nesten 1 tonn med matavfall samlet inn da de tømte forrige gang. Restavfallsmengden er redusert med 25%. Så det nytter.
Noen relevante nettsider på trv.no:
Tips om avispapir/eggekartong i matavfallsbeholder for unngå søl og at posene setter seg fast når kuldegradene kommer.
https://trv.no/unnga-at-matavfallsposene-setter-seg-fast-i-dunken/
Hentetjenestene våre – Henting av grovavfall og Avfallstaxi:
https://trv.no/produkter-og-tjenester/trenger-du-hjelp-til-a-transportere-avfallet/
Tekstiler:
https://trv.no/tekstiler-trondheim/
Andre saker:
2. Debriefing etter sommerfesten
Vi har fått mange gode tilbakemeldinger. Det var ingen kommentarer ut over at det var veldig bra.
3. Status innmeldte medlemmer.
77
4. Status arbeidet med Tordenskiolds gate og Kongens gate.
Trafikksituasjonen er nå bedre enn den var før de begynte på arbeidet med Tordenskioldsgata forrige høst. Ingen biler i Kongensgata og Tordenskioldsgata. Sandgata er riktignok mye mer trafikkert, men der har det jo alltid vært en del trafikk. Det eneste nå er at trafikken er toveis og med busser i alle lengder og fasonger, og syklister og fotgjengere deler gangstien langs kanalen. Beboere i St. Olavs gate melder om mye mer bråk og problemer etter at hovedbussholdeplassen vestover er flyttet dit. I tillegg går det busser hele tiden begge veier.
Fra Peab meldes det at gangfelt og lyssignal på toppen av Voldgata vil bli åpnet i løpet av november. Da blir livet litt lettere for de som bor i de borteste husene i Kongens gate.
Så vil det i løpet av november bli endring av gangtraseen i krysset Kongens – Smedbakken - Tordenskiolds. Fortauet på østsida av Smedbakken blir stengt. For å komme seg fra Leütenhaven til vårt område, vil en da måtte gå rundt hjørnet til treningssenteret og til ny sluse over Kongens borte ved Family Market. Eller gå gjennom Extra. Det er stadige endringer i gangmønsteret, så her blir det å ta det som det kommer. Det er planlagt trafikkpåsetting i dette krysset i mai -26. De skal som tidligere meldt, være ferdig med Kongensgata i mai 2027.
Mens vi snakker om trafikk: Byrådet har 4/11 vedtatt å innføre sektorisert kjøremønster, først med å innføre sone nord-øst. Da stoppes gjennomgangstrafikken gjennom midtbyen øst-vest. Så våren 2029 vil de to resterende sonene sør og vest bli innført. Beboere i Midtbyen vil få mulighet til å krysse sonegrensene på linje med taxi, næring og utrykning. Men nå skal det sendes over til bystyret, og der har ikke byrådet flertall. Så det blir spennende.
5. Innspill fra medlemmene om aktiviteter før jul
Ingen innspill.
Eventuelt:
Svein Skibnes er i ferd med å utarbeide en plan for Tordenskiolds gate og almenning med prosjektnavn “Fra gjennomfartsåre til Tordenskiold Boulevard”. Dette er ei av de bredeste gatene i Midbyen, bare to meter smalere enn Munkegata. Så det er et fint utgangspunkt å lage noe mer interessant enn bare for biler og sykkelsti. Svein presenterte skisser til prosjektet. Så skal det løftes opp til byrådet. Svein og Jostein skal ha møte med byrådssekretærer og byråkrater på Rådhuset onsdag 19/11. Forhåpentligvis får vi i hvert fall skrinlagt sykkelstien.
6. Sosialt samvær. -Alltid det viktigste.
Referenter:
Sven Even Finborud Borgos og Jostein Nilsen