Møte med TRV 25/9 -25

Publisert av Jostein Nilsen den 17.10.25. Oppdatert 18.10.25.

Her er teksten i eposten som gikk ut til alle medlemmene 28/9 -25 etter møtet med TRV 25/9:

Alle skal nå ha mottatt brev om ny renovasjonsordning og sms om ny tømmedag som blir fredag for hele området vårt fra neste uke. Det anbefales en app som angir tømmedag av de forskjellige beholderne. Vi er jo alle lykkelige over å kunne laste ned og følge med på enda en app..(?). Du finner den der du laster ned apper på din telefon med å søke på Tømmeplan Trondheim.

Vi hadde torsdag møte i Statens hus med en fra Kommunalteknikk i Trondheim kommune og tre fra Renholdsverket (TRV) deriblant en av våre hyggelige sjåfører som kjenner området best av alle. Velforeninga var representert med Aksel Tjora og Jostein Nilsen fra styret.

Som ventet var alt som var bestemt, allerede bestemt. Vi fikk i hvert fall en orientering om bakgrunnen for valgene. I løpet av oktober skal altså den nye renovasjonsordningen rulles ut, og vi vil få en ekstra beholder for matavfall på eiendommene våre.

Vi hadde allerede meldt vår bekymring om at mange ikke hadde plass for enda en beholder i våre trange bakgårder og portrom. TRV hadde i sommer en kartlegging av området vårt av to studenter og sjåføren vår som kjentmann og utstyrt med nøkler for å låse seg inn. Av de stedene de fikk tilgang, var det under 10 eiendommer der det var vanskelig å få plass til denne ekstra beholderen. De det gjelder, vil bli kontaktet av Renholdsverket for å finne en løsning. Vi har jo ingen egen kartlegging av dette, så vi får bare vente og se når vi kommer i gang. De nye beholderne vil være som den minste av restavfallsbeholderne. Vi spurte om de ikke kunne ha en enda mindre utgave. Dette er ikke mulig med de bilene de har. Koppene (ja, de kaller det kopper) må ha en viss bredde og høyde for å kunne gripes av løftemekanismen på søppelbilene. Å løfte og tømme manuelt, er for lengst forlatt av HMS-grunner.

I en redegjørelse skriver TRV:

I 2021-2022 gjennomførte vi et pilotprosjekt i Ila og på Kalvskinnet. På Kalvskinnet fikk beboerne en matavfallsbeholder ved boligen, i tillegg til restavfallsbeholderen som sto der fra før. I Ila ble det satt opp fellespunkter for alle avfallstyper (som resulterte i noen ganske store «containervegger» på gateplan og beslag på mye offentlig areal/parkeringsplasser).

Etter pilotprosjektet var mange i gang med matavfallssortering på Kalvskinnet. Vi avsluttet løsningen med matavfallsbeholder ved døra, men ga i stedet muligheten til å sortere i containere på et returpunkt i nærområdet. Vi ga også informasjon i endringen til beboerne i området. Resultatene fra plukkanalysene under pilotprosjektet, hvor matavfall og restavfall sto sammen nær boligen, og fra perioden etterpå, da beboerne måtte gå med matavfallet til en container, var tydelige. Mengden matavfall i restavfall gikk opp til nesten samme nivå som før man startet pilotprosjektet. Konklusjonen både fra vår erfaring og andre kolleger i Norge er tydelig: Det er essensielt at restavfall og matavfall står sammen. Dette ble også beskrevet i en artikkel i Adresseavisen i juni 2024:  https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/i/4B1kEe/hvor-soeppeldunken-staar-betyr-mye-for-sorteringen

TRV skal i området vårt også prøve ut en løsning med 4 mindre returpunkter, slik at vi er nærmere myndighetenes krav om henteordning (som vil si at man skal kunne kaste avfallet i nærheten av egen bolig). De vil bli plassert hovedsakelig i aksen Dronningens Hospitalsløkkan. Disse beholderne vil være for plast, papp og glass/metall og bli av samme type som gateavfallsbeholderne med pedal og luke som står plassert rundt omkring og i tillegg til de store beholderne som allerede er utplassert. De nye beholderne har solcellepanel på toppen, en komprimeringsfunksjon innvendig og varsling til TRV når den er full. Glass/metall vil ikke ha komprimeringsfunksjon. De vil ikke ha låsefunksjon, slik at de vil være åpen for alle. TRV er også spent på hvordan det vil fungere, og vil følge nøye med og evaluere løsningen og plasseringene underveis. Våre innspill som beboere blir da viktig. Tilbakemeldinger kan gjøres enten direkte til TRV, eller via styret i velforeninga.

Vår kommentar til at det ble så dårlig resultat med å flytte matavfallsbeholderen ut av portrommene på Kalvskinnet, kanskje var fordi disse store returpunktene var langt unna boligene? Vi mente at dersom de nye, mindre beholderne som skal plasseres rundt i gatene også kunne ha en tilsvarende fjerde beholder for matavfall. Da kunne disse kanskje erstatte nye beholdere på eiendommene. TRV vil vurdere å sette ut også en matavfallsbeholder på disse minireturpunktene, men ikke som erstatning for beholder på eiendommen. Vi er lovmessig pålagt egentlig å ha all kildesortering på eiendommene, men Midtbyen har unntak for det som allerede er på returpunktene.

Vi var også så vidt innom temaet om å ha nedgravde beholdere som returpunkter. Midtbyen har svært mye infrastruktur nedgravd så det blir vanskelig å finne ledig plass under bakken. Aksel Tjora har nå i ett år stirret ned i de mange hullene i Tordenskioldsgata og kunne helt sikkert ha pekt ut flere steder som er ledig. Sjåføren fra TRV parerte med at Tordenskioldsgata er dårlig egnet pga trikkeledningene og opphengene til disse. Det samme gjelder også Kongens og St. Olavs gate. Så av HMS-grunner vil det ikke være mulig å heise beholderne. Det blir uansett en større investering dersom slike nedgravingspunkter kan finnes. Så det må vi vel se langt etter og holde oss oppå bakken.

Vi hadde også en bekymring om lukt fra matavfallsbeholderne. De hadde svært få klager på dette der ordningen allerede er innført. Vi får utdelt en ventilerende bøtte for bruk inne i leiligheten og bioplastposer (nedbrytbare) som er «gratis» med supplering av nye ruller i nærbutikken. Bunnpris har allerede fått forsyninger. Dersom posene ikke fylles for mye slik at en kan knyte dem godt igjen og passer på at de er hele når de legges i beholderen ute, vil det erfaringsmessig være lite lukt til tross for at de skal ligge der i opptil to uker. Du kan også bruke to poser utenpå hverandre dersom det er tungt. Ved skarpt avfall som for eksempel fiskebein, kan en pakke det inn i en serviett eller kjøkkenpapir slik at de ikke skjærer hull på posen. Vi får se…

Til slutt snakket vi om informasjon. Vi har et problem i strøket vårt med at når TRV sender ut brev, så går det til en huseier som kanskje ikke bor her. Beboerne blir ofte ikke informert videre. Mange av våre beboere har også dårlig boerfaring (mora deres bor ikke der), så det må litt ekstra opplæring til (mora deres gjorde ikke det). Vi ba om at Renholdsverket produserer informasjonsplakater som kan henges over søppelkoppene på eiendommen. Der kan det være informasjon om hvordan det skal sorteres, hva som skal hvor og kart over området der de eksterne returpunktene er markert. Det skulle de gjøre. Vi ba også om at vi kunne ha et informasjonsmøte gjerne på Gurman to uker etter at ordningen blir rullet ut slik at vi kan komme med spørsmål og kommentarer. Det skal de med glede gjøre. De vil da i forkant av møtet også ha en bemannet stand på Petersplassen med informasjonsmateriell.

Vi møtte hyggelige og forståelsesfulle folk og tonen mellom oss var god. Det var viktig for dem å få kontakt mot beboerne og vil involvere oss tidligere dersom det blir en ny prosess. Vi vil nok bli hørt også når vi kommer med tilbakemeldinger. Det understrekes også til slutt at det som rulles ut nå, er en forsøksordning som evalueres kontinuerlig.

Så kan vi være glade for og undre oss over at de fremdeles heter Trondheim Renholdsverk og ikke Sirkulator eller Trenova eller noe sånt. Det var en gang noen som fant ut at Trondheim Elektrisitetsverk ikke var bra nok…