Oppstart arbeid i Kongens gate

Publisert av Jostein Nilsen den 23.05.25. Oppdatert 05.06.25.

Noen punkter fra fylkets informasjonsmøte om Kongensgata 22/5 2025

Oppstart nå mandag 26. mai i krysset Vollgata Kongens. I dette krysset må all trafikk unntatt bussen stenges i en kort periode pga arbeid som må gjøres vest for det krysset før de stenger Kongens for et par år. Ingen biler kan da kjøre til fra sentrum. Bare busser. Det skal graves litt med tannbørste og teskje også i området, - arkeologene skal inn. 

Det blir 2-veis i Sandgata i løpet av kort tid. Busser, lastebiler, personbiler, - all trafikk skal gå her begge veier. Eksisterende infrastruktur må endres noe med utvidelser i kryss og rydding av busker for bedre sikt som for eks Hospitalsgata Sandgata.

Når de er ferdig med det forberedende arbeidet helt vest, vil de da starte i krysset Tordenskiold Kongens med å koble seg på det ledningsnettet som de har lagt i Tordenskiold. Når det er ferdig, stenges Kongens gate for 2 - 2,5 år. (?) Trikken blir borte også hele tida.

Sandgata stenges helt i starten ved Prinsens gate når den åpnes for toveis. Den lille biten mellom Prinsensgata og St. Olavs blir bilfri. Trafikken østfra skal da ledes opp Prinsens til Dronningens, så bort til St. Olavsgata og så ned til Sandgata igjen. Samme trase for trafikk vestfra. Dette pga vikepliktproblematikk i krysset St. Olavs - Sandgata siden de får ikke sette opp lyskryss. Prinsenkrysset vil etter hvert åpnes for personbiltrafikk igjen når de begynner med krysset Tordenskiold Kongens.

Fortau på sørsida av Kongens graves opp først. Mest graving på den sida gjennom hele prosjektet. De er klar over at tårnet på Hospitalskirka er dårlig. De går nå gjennom husene bortover for å dokumentere tilstand i tilfelle skader på hus i forbindelse med rystelser. De skal ikke så dypt som i Tordenskioldsgata, så det blir mindre rystelser med oppsetting av grøftesikring. 3 m bredt fortau på nordsida og 2 m på det smaleste på sørsida. 3 kjørefelt. Kollektivtrase begge veier på nordsida, annen trafikk på sørsida av gata når den blir ferdig. Holdeplassen ved Hospitalskirka retning midtbyen vil bli på ei trafikkøy.

Tordenskioldsgata blir ferdig til å sette på trafikk nå. Fortauet på østsida blir også ferdig. Det blir liggende utstyr på vestsida i lengre tid, og det vil bli litt arbeid med stikkledninger inn til husene der. Tensio har en god del arbeid med ledningsnett og skifte av trafostasjonen. Sykkelveien vil derfor bli anlagt senere i prosessen. Så her har vi kanskje litt tid til å endre på planene. Petersplassen vil ikke bli ryddet med det første. De har en ladestasjon for maskinene der. Vi ba om at de må rydde foran restauranten så de får åpnet uteservering. Mannskapsdoet og søppelconteinerne står rett foran inngangen til restauranten. Vi får se...

Mandatet til fylket og entreprenør er at alt skal settes tilbake nøyaktig likt som det var før de begynte. Dvs ingen endring på design. Asfalt på fortauene, trærne blir "satt tilbake" og de store granittblokkene og buskene skal tilbake slik det var. Jeg ba om at dette arbeidet utsettes slik at vi får en mer moderne byparkmessig utførelse uten granittblokkene og med litt benker, gress og lave bed. Litt mer i stilen slik de har gjort det i Innherredsveien og Nordre Ilevollen. Fylket sa det var for seint. Den eneste representanten fra kommunen på møtet, har ansvar for vann og avløp. Han sa at han skulle se hva han kunne gjøre.

Parkeringsplassene ved den nye trafostasjonen ved Vollgata og parkeringsplassene borterst på Hospitalsløkkan blir tatt bort. De trenger plassen til rigg. Som vanlig sier Trondheim Parkering at det er massevis av soneparkeringsplasser ledig i sone 11, så de får bare lete bortover. Parkeringsplassene foran Family Market og mot Smedbakken blir permanent borte og erstattet av noen få langsgående parkeringsplasser når gata blir ferdig.

Varelevering for næringsdrivende i området blir vanskelig under anleggsarbeidet i drøyt 2 (?) år, men forsøkes tilgjengeliggjort til en viss grad.

Informasjonsside for prosjektet blir utviklet i løpet av sommeren.

Med forbehold om misforståelser, Jostein Nilsen